القمة
عاوز تسجل معنا
هل تريد ان تكون مساهماتك ومواضيعك التى بذلت وستبذل جهدا
فى وضعها أن تكون فى امان
هذا ليس اعلان ولكن حقيقة
تم والحمد لله شراء مساحة والحمد لله نقوم الان بالنقل
سجل معنا على الرابط التالى
رابط الموقع
ww.elqemma.com
رابط المنتدى لتلقى نظرة عليه
ww.elqemma.com/bb3
حيث نقوم بنقل قواعد البيانات من هنا الى الجديد
هتلاقى كل خيرهناك
سجل معنا واتمتع بكل خير
كل ما هو خير ستجده معنا
واى استفسار انا تحت أمركم
ch20788@yahoo.com

القمة
عاوز تسجل معنا
هل تريد ان تكون مساهماتك ومواضيعك التى بذلت وستبذل جهدا
فى وضعها أن تكون فى امان
هذا ليس اعلان ولكن حقيقة
تم والحمد لله شراء مساحة والحمد لله نقوم الان بالنقل
سجل معنا على الرابط التالى
رابط الموقع
ww.elqemma.com
رابط المنتدى لتلقى نظرة عليه
ww.elqemma.com/bb3
حيث نقوم بنقل قواعد البيانات من هنا الى الجديد
هتلاقى كل خيرهناك
سجل معنا واتمتع بكل خير
كل ما هو خير ستجده معنا
واى استفسار انا تحت أمركم
ch20788@yahoo.com

القمة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

القمة

www.elqemma.com
 
الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
دقيقة من فضلك {هااام جدا}
يتم الآن نقل الاعضاء والمشاركات
الى المنتدى الجديد على دومين مدفوع
لكى نكون فى أمان
لذلك يرجى من كل عضو / عضوة
التسجيل و المشاركة والمساهمة
فى المنتدى الجديد
على الرابط
ونتمنى ان نرى مساهماتكم ومشاركاتكم الطيبة
على المنتدى
فهو منتداكم وصورة لكم
وفقكم الله وأحبكم
وأى إستفسار أنا تحت أمركم
ch20788@yahoo.com
محتويات المنتدى الجديد على الرابط
http:///www.elqemma.com

القسم العلمى, البحث العلمى, فكرة >> اختراع, الاستفسارات والاختبارات الكيميائية, المركبات الكيميائية ضرراً و صحة, كلية العلوم - قسم الكيمياء, (هاااااام جدا) لكل كيميائى( خاصة الطالب) على المنتدى, أخبار الخريجين وملاحظاتهم, منتدى المواد الاخرى, $$ فروع أخرى $$, منتدى التعريف بالكلية&أخبار الكلية, منتدى جداول الدراسة والامتحانات, منتدى التدريب&ملاحظاته, مواضيع الكيمياء, البرامج الخاصة بـالكيمياء, صور كيميائية الأجهزة والأدوات .., تجارب كيميائية متنوعة, الصناعات الكيميائيه, الكتب والمكتبات الكيميائية, الفرقة الأولى, أرشيف امتحانات الفرقة الأولى&الشيتات, سكاشن الفرقة الأولى, عضوية, فيزيائية, غير عضوية, أساسيات الكيمياء العضوية, أساسيات الكيمياء الفيزيائية, أساسيات الكيمياء الغير عضوية, الفرقة الثانية, أرشيف امتحانات الفرقة الثانية&الشيتات, سكاشن الفرقة الثانية, عضوية, فيزيائية, غير عضوية, الكيمياء الصناعية/التطبيقية, الكيمياء الفيزيائية, الكيمياء العضوية, الكيمياء الأليفاتية alephatic chemistry, الكيمياء الأروماتية aromatic chemistry, الكيمياء الغير عضوية, S,P elements-A, Qualitative analysis, Quantitative analysis, الفرقة الثالثة, أرشيف امتحانات الفرقة الثالثة&الشيتات, سكاشن الفرقة الثالثة, عضوية, فيزيائية, غير عضوية, صناعية, الكيمياء العضوية, Fat and oil, chemotherapy, Unsaturation alicyclic compounds, Reaction mechanism, Hetero cyclic compounds, Organo metalic compounds, الكيمياء الغير عضوية, Chromatography, Transition metals, Co-ordination chemistry and complexes, Metal lurgy, Electro analytical Chemistry, الكيمياء الفيزيائية, Photo chemistry, Kinetic chemistry, Electro Chemistry, Surface chemistry, Quantum chemistry, الكيمياء الصناعية, الفرقة الرابعة, أرشيف امتحانات الفرقة الرابعه&الشيتات, سكاشن الفرقة الرابعة, عضوية, فيزيائية, غير عضوية, الكيمياء العضوية, carbohydrate, proteins&amino acids, alkaloids, terpens, named reactions, dyes & polymer, stereo chemistry, الكيمياء الفيزيائية, electro chemistry+corrosion, polymer, ions solution, catalysis, Chemicals Kinetics, Statistical thermodynamics, الكيمياء الغير عضوية, ultra violet"UV" and visible spectra, atomic absorption and X-ray, Infra red "IR" and Quantum CH, NMR"nuclear magnetic resonance", MaSS spectra, nuclear chemistry, lanthanides and actinides, Symmetry&Point groups theory, الكيمياء الصناعية, المقرر الاختيارى, القسم الإسلامى, القرآن الكريم, بشرى سارة للجميع (افتتاح إذاعة قرآن خاصة بمنتديات القمة), حملات المنتدى, Islam for all, غزة لن تموت, تاجى حجابى, لا للتدخين [لا تؤذنا بدخانك], يا يوسف هذا العصر...... استعصم, منتدى الأخوات, فتاوى نسائية, الخطب و المحاضرات, فلاشات & أناشيد & إبتهالات & أدعية, مواضيع إسلامية متنوعة, الخيمة الرمضانية, منتدى الفتاوى الرمضانية, عظمااااااء التاريخ, الإعجاز العلمى فى القرآن والسنة, الفتاوى و الأحكام, عقيدة المسلم, السيرة النبوية, قصص وعظات وعبر, القسم العام, هل تعلم ..؟؟, المنتدى العام, الوثائق التاريخية, الحوار المفتوح, تابع الخسوف بث مباشر من جوجل, الأخبار & أخبار الساعة..., منتدى فضفض من قلبك, منتدى التعارف&المناسبات, منتدى مسابقات القمة, مسابقة رمضان 1430, كتب و مكتبات, بالهنااااااء والشفاااااااء, خليك رياضى, تعلم اللغات : Learn Languages, اللغة الإنجليزية, صرح اللغة العربية, الأفلام الوثائقية, الروائح الطيبة والعطور, التنمية البشرية, تنمية>مواضيع عاااااامة, General Topics, الإدارة و القيادة, فن التعامل مع الناس, استراتيجيات المذاكرة, الحياه الأسرية, العمل ومتطلباته والتأهيل له, القسم الطبى, التحاليل الطبية, الطب&الصحة العامة, الكتب الطبية, الأعشاب&الطب البديل, صيدلية الملتقى, قسم البرامج, برامج و تكنولوجيا, برامج لاب توب, منتدى برامج المسلم, منتدى الدروس & الشرح, الكمبيوتر مشاكل & حلول, دورة*الـ ICDL*لقيادة الحاسب الالى, الهواتف & الجوالات الإسلامية, منتدى تطوير المواقع&المنتديات, قسم الصور & الخلفيات, ألغاز الصور&قوة الملاحظة, الصور العامة, الصور الإسلامية, أقسام الأعضاء&الإدارة, المنتدى الإدارى, ما رأيك فى منتديات القمة وإدارتها, ما رأيكم فى فكرة(عدم ترك موضوع بدون رد), التبادل الإعلانى, أرشيف المحذوفات



 

 خبراء يحذرون من مخاطر مادة MTBE المضافة لوقود السيارات

اذهب الى الأسفل 
3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
miss.h
مشرف
مشرف
miss.h


العمر : 36
معدل النشاط : 157
عدد المشاركات : 1014
سجل فى : 06/07/2008
الأوسمة : خبراء يحذرون من مخاطر مادة MTBE المضافة لوقود السيارات Ouoyoo11

خبراء يحذرون من مخاطر مادة MTBE المضافة لوقود السيارات Empty
مُساهمةموضوع: خبراء يحذرون من مخاطر مادة MTBE المضافة لوقود السيارات   خبراء يحذرون من مخاطر مادة MTBE المضافة لوقود السيارات I_icon_minitimeالأربعاء 22 أكتوبر 2008, 4:58 am


خبراء يحذرون من مخاطر مادة MTBE المضافة لوقود السيارات
خبراء يحذرون من مخاطر مادة MTBE المضافة لوقود السيارات 1617690_l
مخاطر جمة تنتج عن تسرب الجازولين المضاف اليه مادة MTBE



أكد عدد من خبراء جمعية حماية البيئة الأردنية على المخاطر الناجمة عن استخدام مادة MTBE (Methyl tert-butyl ether ) المضافة إلى جازولين السيارات ، كبديل لرابع ايثيل الرصاص المستخدمة سابقا ، حيث تم التوقف تماما عن استخدام الرصاص مؤخرا في كافة أنواع وقود السيارات .
و أكد الدكتور سيد خطاري الأستاذ في كلية الزراعة في الجامعة الأردنية ، أن مادة MTBE تشكل خطرا حقيقيا على المياه الجوفية وعلى كافة عناصر البيئة وعلى الإنسان ، حيث ثبت أن هذه المادة تذوب في الماء بشكل كبير وذات ثبات بنائي كبير بحيث يتعذر تحللها بيولوجيا .
يذكر هنا أن مادة MTBE التي تضاف حاليا إلى وقود السيارات كمادة محسنة لعملية الاحتراق داخل محركات السيارات ، قد توقفت الكثير من دول العالم عن استخدامها بسبب أضرارها الصحية في حال اختلاطها مع المياه الجوفية ، وبالرغم من الجوانب الإيجابية لهذه المادة والمتمثلة في تخفيف التلوث البيئي وتحسين عملية الاحتراق بشكل كبير في المحركات ، إلا أنها مادة عضوية تذوب في الماء بشكل كبير كما أنها قد تصل إلى الإنسان عن طريق التنفس.
وعن مخاطر هذه المادة يوضح الدكتور مصالحة أن الكثير من التقارير أكدت أن التعرض لمادة MTBE يؤدي إلى الإصابة بأعراض مرضية حادة كالصداع والغثيان والدوخة وصعوبة التنفس والربو كما أن لها تأثيرات مسرطنة عند التعرض لجرعات عالية من هذه المادة .
وفي اجتماع عقد مؤخرا في عمان ، أكد عدد من الخبراء الأردنيين عن كل من وزارة البيئة ووزارة الطاقة ومصفاة البترول وبعض الجمعيات البيئية المختصة وعدد من الأكاديميين ، على المخاطر الكبيرة لهذه المادة بسبب عدم تحللها البيولوجي وأيضا حاجتها إلى مواد خاصة بالإطفاء في حال اشتعالها ، كما أكدوا على المخاطر الصحية الناجمة عن التعرض المباشر لها ، وأوصوا بضرورة التوقف عن استخدامها كليا واستبدالها بمواد أخرى آمنة كالايثانول أو غيره من المواد التي ثبت علميا عدم وجود آثار سلبية لها على الإنسان والبيئة .
تاليا مزيد من المعلومات حول مادة MTBE ، تركيبها ، خصائصها الفيزيائية ، إنتاجها ، استعمالاتها ، خطرها على البيئة وعلى الإنسان ، درجة السمية ، وغيرها من المعلومات :
من موقع Wikipedia, the free encyclopedia
ومن موقع EPA.gov
-------------------------------------------------


Methyl tert-butyl ether



From Wikipedia, the free encyclopedia



Methyl tert-butyl ether, also known as methyl tertiary butyl ether and MTBE, is a chemical compound with molecular formula C5H12O. MTBE is a volatile, flammable and colorless liquid that is immiscible, yet reasonably soluble in water. MTBE has a minty odour vaguely reminiscent of diethyl ether, leading to unpleasant taste and odour in water. MTBE is a gasoline additive, used as an oxygenate and to raise the octane number, although its use has declined in the United States in response to environmental and health concerns. It has been found to easily pollute large quantities of groundwater when gasoline with MTBE is spilled or leaked at gas stations. MTBE is also used in organic chemistry as a relatively inexpensive solvent with properties comparable to diethyl ether but with a higher boiling point and lower solubility in water. It is also used medically to dissolve gallstones.
خبراء يحذرون من مخاطر مادة MTBE المضافة لوقود السيارات 1617688_l


Production

MTBE is manufactured via the chemical reaction of methanol and isobutylene. Methanol is derived from natural gas, and isobutylene is made from crude oil or natural gas, thus MTBE, as used in motor gasoline, is a fossil fuel. In the United States, it was produced in very large quantities (more than 200,000 barrels per day in the United States in 1999) during its use as a fuel additive. Due to widespread releases of MTBE-containing gasoline from Underground Storage Tanks all over the US, various jurisdictions banned the use of MTBE and production was reduced. MTBE contamination in drinking water aquifers is a serious concern in many states (the most famous cases are Lake Tahoe and Santa Monica). By late 2006, most American gasoline retailers had ceased using MTBE as an oxygenate, and accordingly, US production had declined. Similarly, lack of growth or even decline of MTBE production has been seen in Western Europe. This is not due to environmental concerns; on the contrary, it is because the alternative ethanol-derived ether ETBE has been given more favorable tax treatment. Nevertheless, in other parts of the world, which account for about a half of 2004 production, the use of MTBE will continue and even grow.

Physical properties

MTBE forms azeotropes with water (52.6 °C) and methanol (51.3 °C).

Uses

MTBE is almost exclusively used as a fuel component in motor gasoline. It is one of a group of chemicals commonly known as oxygenates because they raise the oxygen content of gasoline.

As anti-knocking agent

In the US it has been used in gasoline at low levels since 1979 to replace tetra-ethyl lead to increase its octane rating and help prevent engine knocking. Oxygen helps gasoline burn more completely, reducing tailpipe emissions from pre-1984 motor vehicles. In more modern vehicles, the emissions reduction is negligible. In one respect, the oxygen dilutes or displaces gasoline components such as aromatics (e.g., benzene) and sulfur. In another, oxygen optimizes the oxidation during combustion. Most refiners have chosen to use MTBE over other oxygenates primarily for its blending characteristics and for economic reasons. It is produced from natural gas, which is less expensive than oil.
Since 1992, MTBE has been used at higher concentrations in some gasoline to fulfill the oxygenate requirements set by the United States Congress in Clean Air Act amendments; however, since 1999, in California and other locations MTBE has begun to be phased out because of groundwater contamination (California Air Resources Board, 2004). Due to its higher solubility in water MTBE moves more quickly than other fuel components (California Air Resources Board, 2004). The Energy Policy Act of 2005 reduces the federal requirement for oxygen content in reformulated gasoline.
In 1995 high levels of MTBE were unexpectedly discovered in the water wells of Santa Monica, California, and the U.S. Geological Survey reported detections. Subsequent U.S. findings indicate tens of thousands of contaminated sites in water wells distributed across the country. As per toxicity alone, MTBE is not classified as a hazard for the environment. The maximum contaminant level of MTBE in drinking water has not yet been established by the EPA. The leakage problem is partially attributed to the lack of effective regulations for underground storage tanks, but spillage from overfilling remains an important upset scenario. As an ingredient in unleaded gasoline, MTBE is the most soluble part. When dissolved in groundwater, MTBE will lead the contaminant plume with the remaining components such as benzene, toluene, etc. to follow. Thus the discovery of MTBE in public groundwater wells indicates that the contaminant source was a gasoline release. Its criticism and subsequent decreased usage, some claim, is more a product of its easy detectability (taste) in extremely low concentrations (ppb) than its toxicity, as benzene is much more toxic but remains a fuel additive. The MTBE concentrations used in the EU (usually 1.0–1.6%) and allowed (maximum 5%) in Europe are lower than in California.

Alternatives

Other compounds are available as oxygenate additives for gasoline, for example ethanol and related ethers, e.g. tert-amyl methyl ether (TAME). Reasons for using MTBE include economic considerations, as some of the production is obtained by adding methanol to isobutylene produced as a by-product of other processes. However, most MTBE facilities have to manufacture the methanol and isobutylene required to produce MTBE.
Ethanol has been advertised as a safe alternative by the agricultural interest groups in the USA and Europe. Its lack of toxicity is not different from MTBE, but as a polar solvent, it drives off nonpolar hydrocarbons from the gasoline, a problem that MTBE does not cause. Volatile hydrocarbons from gasoline are known carcinogens and the main contributor to pollution.
Advocates of both sides of the debate in the United States sometimes claim that gasoline manufacturers have been forced to add MTBE to gasoline by law. It might be more correct to say they have been induced to do so, although any oxygenate would fulfill the law.
In 2003, California was the first state to start replacing the MTBE with ethanol. Several other states started switching soon afterward.
Higher quality gasoline is also an alternative, i.e. so that additives such as MTBE are unnecessary. Iso-octane itself is used. MTBE plants can be retrofitted to produce iso-octane from isobutylene. Iso-octane is the ideal gasoline, being the standard reference for the octane rating.
In the long run, diesel fuel is also an alternative, although it requires a major switchover to diesel-run cars. There are several varieties of biodiesel; both oxygen-containing esters and oxygen-free alkyl biodiesels are available.

As a solvent

As a solvent, MTBE possesses one distinct advantage over most ethers- it has a much lower tendency to form explosive organic peroxides. Opened bottles of diethyl ether or THF can build up dangerous levels of these peroxides in months, whereas samples of MTBE are usually safe for years (but they should still be tested periodically). For this reason (as well as its higher boiling point), it is used as a solvent extensively in industry, where safety concerns and regulations make working with diethyl ether, THF, or other ethers much more difficult and expensive. However, despite the popularity of MTBE in industrial settings, it is rarely used as a solvent in academia. Research volumes are much smaller, leading to lower risks from other ethers, and in addition the use of MTBE as a solvent is very rare in literature synthetic procedures.

As a chemical reagent

Being an ether, MTBE is a Lewis base. However, unlike other ethers such as diethyl ether or THF, it does not coordinate well enough with magnesium to be used for making Grignard reagents. The tert-butyl group is easily cleaved off under strongly acidic conditions (forming a moderately stable carbocation), particularly if heated (isobutylene is lost), something which can limit the use of MTBE as a solvent.

Persistence and pervasiveness in the environment

The main environmental risk of MTBE is that it gives water an unpleasant taste at even very low concentrations, and thus can easily render large quantities of groundwater non-potable. MTBE is often introduced into water-supply aquifers by leaking underground storage tanks (USTs) at gasoline stations. Although USTs are much better constructed now than in the 1980s, accidental releases still take place because of the very large number of USTs. The high solubility and persistence of MTBE cause it to travel faster and farther than many other components of gasoline when released into an aquifer. It is also released when gasoline containing MTBE is spilled onto the ground. Because it is water soluble, it easily moves through soil, polluting both surface and groundwater.
MTBE has widespread occurrences in the aquifers of North America, where the majority of groundwater chemistry data has been acquired. As one regional example, the San Francisco Bay Area Regional Water Quality Control Board has indicated MTBE is one of the groundwater pollutants of most widespread concern in this metropolitan region.
MTBE is biodegradable to CO2 and water under aerobic conditions with the correct bacteria. However, the natural occurrence of these bacteria with the ability to break ether bonds is not high, and it appears that most strains of MTBE-oxidizing bacteria are slow-growing bacteria with low biomass production per unit MTBE oxidized. In the proper type of bioreactor, such as a fluidized bed bioreactor, MTBE can be rapidly and economically removed from water to undetectable levels.

Health risks

The IARC, a cancer research agency of the World Health Organization, maintains MTBE is not classifiable as a human carcinogen. MTBE can be tasted in water at concentrations of 5 – 15 µg/l.
MTBE is not classified as a human carcinogen at low exposure levels by the International Agency for Research on Cancer (IARC). However, exposure to large doses of MTBE carries significant non-cancer-related health risks. The effects of the prolonged presence of this alcohol derivative are not fully understood.
As of 2007, researchers have limited data about the health effects of ingestion of MTBE. The Environmental Protection Agency (EPA) has concluded that available data are not adequate to quantify health risks of MTBE at low exposure levels in drinking water, but that the data support the conclusion that MTBE is a potential human carcinogen at high doses.

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
القعقاع
مشرف
مشرف
القعقاع


العمر : 35
معدل النشاط : 337
عدد المشاركات : 1421
سجل فى : 20/06/2008
الأوسمة : خبراء يحذرون من مخاطر مادة MTBE المضافة لوقود السيارات Ouoyoo11

خبراء يحذرون من مخاطر مادة MTBE المضافة لوقود السيارات Empty
مُساهمةموضوع: رد: خبراء يحذرون من مخاطر مادة MTBE المضافة لوقود السيارات   خبراء يحذرون من مخاطر مادة MTBE المضافة لوقود السيارات I_icon_minitimeالخميس 23 أكتوبر 2008, 7:04 am

شكراً جزيلا على هذه المعلومات الكيميائية القيمة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الفاروق
مشرف
مشرف
الفاروق


العمر : 35
معدل النشاط : 336
عدد المشاركات : 643
سجل فى : 24/06/2008
الأوسمة : خبراء يحذرون من مخاطر مادة MTBE المضافة لوقود السيارات Ouoyoo11

خبراء يحذرون من مخاطر مادة MTBE المضافة لوقود السيارات Empty
مُساهمةموضوع: رد: خبراء يحذرون من مخاطر مادة MTBE المضافة لوقود السيارات   خبراء يحذرون من مخاطر مادة MTBE المضافة لوقود السيارات I_icon_minitimeالخميس 05 فبراير 2009, 9:17 pm

بجد معلومة كويسة لما اجى افتح بنزينة ان شاء الله هحاول ابغ المسؤوليين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
خبراء يحذرون من مخاطر مادة MTBE المضافة لوقود السيارات
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
القمة :: الـقـسم العلمى :: الكــــيــــمــــيــــااااااااء :: كيمياء X كيمياء :: مواضيع الكيمياء-
انتقل الى: